FAQ (frågor & svar)  

Om ni inte hittar svaret på ert problem på denna sida, skicka ett mail till oss på: support@hkust.se.
Om ni har problem med att skicka mail, kan ni även gå till kontaktsektionen och fylla i formuläret.

Mail
Q: Jag har fått ett stort mail som jag inte kan ladda ner.
A: Alla mailservrar har en time-out funktion om en nedladdning av mail t.ex. hänger sig. En god tumregel är att aldrig bifoga filer som är större än 500kb. Om ni fått ett mail som är för stort för att ladda ner, gå till https://www.hkust.se/ssl-cgi/pop. Där kan ni logga in med era användaruppgifter och radera mail som är för stora.

Q: När jag försöker logga in för att hämta mail så får jag ett meddelande om att lösenordet inte är giltigt.
A: Kontrollera lösenordet, notera att det kan innehålla både stora och små bokstäver. Kontrollera att inte <caps lock> är påslaget.

Q: Min ISP (tex Telia) har spärrat utgående port 25 (SMTP), så jag kan inte skicka mina mail?
A: Vår mailserver svarar på grund av detta även på port 26, ställ in ditt mailprogram (se inställningar) att lämna utgående post på port 26 istället för 25.

Q: När jag försöker sända ett mail, säger mailservern någonting i stil med
"Sorry SMTP AUTH reguired", "relaying denied" eller "you have not supplied a username"
A: Mailservern är inställd på att bara skicka mail från våra användare för att minska risken för spam.
Detta innebär att du måste ange användarnamn och password även då du skickar mail.
Ange din mail-användare (mbXXXX) som användare i din mailprogramvaras inställningar för utgående (SMTP) server, ange ditt vanliga mail-password.
Denna funktion finns i alla vanliga e-mailprogram, som Netscape, Outlook och Eudora (se inställningar). Alternativt kan du använda den utgående (SMTP) mailservern hos din ISP.

Q: Någon försöker skicka mail till oss, men mailservern vägrar ta emot mailet och hänvisar till:
http://www.hkust.se/spam/.
A: Problemet ligger hos avsändarens ISP, som har blivit svartlistad i en eller flera anti-spam-listor. De måste åtgärda problemet innan det går att ta emot mail från dem. Eventuellt kan mailet skickas via en alternativ mailtjänst som Hotmail eller via en annan ISP under tiden problemet blir åtgärdat. Om du vill stänga av spamskyddet för din e-mailadress, kontakta support.

Q: Någon försöker skicka mail till oss, men en virusscanner blockerar mailen?
A: Se: http://www.hkust.se/virus/.

Q: Jag försöker skicka ett stort mail, och virusscannern säger nåt i stil med:
"Fragmented messages cannot be scanned and are removed"?
A: Virusscannern kan inte scanna mail som är uppdelade i flera delar om det görs av tex Outlook. Stäng av denna funktion. Dela istället upp filen med till exempel WinRAR, och skicka i enskilda mail.

Q: Min mail fungerar inte, hur skall jag då kunna maila till er?
A: Använd tex Hotmail eller formuläret i kontaktsektionen.

Q: Mitt password är för svårt att komma ihåg.
A: Du kan byta det här: https://www.hkust.se/cgi-bin/passwd. Notera att du själv ansvarar för att ditt nya password inte är för lätt att gissa för obehöriga.

Web
Q: Hur gör vi för att lägga in en besöksräknare på vår sida?
A: Filen (sidan) som räknaren ska läggas i måste ha filändelsen .shtml (server parsed HTML) t.ex. index.shtml Därefter skall denna kod läggas in på sidan:
<!--#include virtual="/cgi-bin/access_count"-->
Detta byts automatiskt ut till aktuellt antal besök.
Om filen flyttas eller byter namn, nollställs räknaren. För att flytta en räknares "summa" till en annan sida, kontakta support.

Q: Hur gör vi för att lägga in ett formulär som kan skickas med mail?
A: Se beskrivning på FormMail.

© Magnus Stenman 2005